الأحد، 16 سبتمبر 2012

عفريت الكتابة


الواحد وهو بيكتب .. بيبقى زي ما يكون ملبوس أوممسوس.. قوة غريبة بتدخل في ايديه .. بتختار حروف على مزاجها بتصادف إنها تعمل حكاية في الآخر.. الحكاية جت منين واتكتبت إزاي ؟؟! مش عارفة 
زي مثلاً
أنا وأنا بكتب .. غير أنا في الحقيقة .. في الحقيقة أنا كلامي ممل عشان محدش بيحب يسمع عن أزماتي الوجودية الفكرية الفلسفية في الحياة .. ممكن يسمعوا عن خطيبي دا إذا كنت مخطوبة .. أو لما كنت رايحة اشتري فستان وقعدت ألف عليه وملاقيتهوش .. أو وأنا بتخانق مع ولد استفزّني .. أنا مش بعرف أحكي الحكايات دي خالص غير لإسراء صالح مش عارفة ليه؟جايز عشان بحس إنها متحمسة.. فبعرف أتكلم ساعتها ..  بتضحك عليا وبحس إني بعمل إنجاز فإني أقولها حاجة تضحك ..
بس إسراء متعرفش إنها الوحيدة اللي بتضحك من حكاياتي
 محدش بيهتم لو أنا لو سمعت لحن لعمر خيرت بعرف اسمه على طول وكان متلحن لفيلم إيه وألبوم إيه ؟؟

محدش بياخد باله من إني عندي لزمة ""أصلاً أصلاً يعني" في الكلام؟
محدش يعرف إني كل ما أمسك حاجة في إيدي .. لازم أعملها توازن عشان تقف لوحدها... زي مثلاً إني أوقف القلم على سنه .. وأوقف الموبايل والريموت على القاعدة الرفيعة بتاعتهم.. أخيراً بقيت بعرف أوقف إزازة البيرفيوم من الجزء اللي بنضغط عليه عشان البيرفيوم يطلع؟
محدش بياخد باله إني بفرح جداً لما الناس بتسألني أنا مخصوص على كتاب معين وأحس إن حدقة عيني بتوسع من الفرحة.. ومحدش بياخد باله إنها بترجع تضيق تاني لما يسألني بيتكلم عن إيه؟؟
ومحدش يعرف برضه إن أكتر حاجة مخوّفاني في الدنيا.. هي جملة من أغنية لمحمد منير -بتصرف- "خايف أقول بردانة .. تغطيني بإحساسك متدفيش" ؟
محدش مهتم بتفاصيلي الصغيرة اللي بتخليني مبقاش حد غيري
محدش يعرفني على حقيقتي .. لما بتكلم .. لكن الناس بتبدأ تحبني لما بكتب ..
كل الناس اللي بتقرأ كتابتي بعدين تشوفني في الحقيقة .. مش بتصدّق أبداً إنها نفس البنت وبتتصدم دي أقل حاجة
أنا بس متضايقة عشان نفسي كل الناس تعرف
 إني مش مملة زي ما هما فاكرين .. وأنا مش بتكلم كتير عشان أقول حاجة.. لكن أنا عندي حاجة أقولها فبكتبها


ليست هناك تعليقات: