السبت، 29 سبتمبر 2012

أنا قلبي لما حكى

صاحية بدري .. وطبعاً .. كل الأفكار العظيمة مش بتجي لي غير لما بصحى بدري ..
هاقولوا لي ليه يا سوسو .. ليه يا سوسو
عشان طبعا اليوم ما بيكونش لسة اتشحن
بحاجات ترجع تخليني أشوف كل حاجة عادية ومش عظيمة

هو احنا ليه كدة .. عمر طاهر قالها قبل كدة
الحياة مأساوية للناس اللي دماغها عالية
يعني أنا وابتهال واسراء الحياة بالنسبة لنا قمة المأساة

اكيد برضه جهاد ورغدة ولميا نفس النظام
أنا معرفش تفاصيل عن حياتهم زي ما اعرف عن ابتهال وإسراء
بس أنا اعرف إن دماغهم عالية 
ودا بيخليني أطرح سؤال 
هل العيب في الحياة ولا العيب في دماغنا
هو اللي أنا اعرفه إني لاقيت نفسي كدة
حاولت في فترة أني أكون تافهة وسطحية
بس فشلت

ودا مش معناه إنك يا إما دماغك عالية أو تبقى تافه
بس أنا مش بعرف أعمل كدة
أعمل زي إسراء فرماوي مثلاً
إسراء دي جميلة أوي بجد ماشاء الله
-بختك يا عم أحمد بيها- :DD
بحس إنها فاهمة الفولة وفاهمة كل حاجة
بس الدنيا بيس وعادي وإيه المشكلة
وليه نعرّضها .. لما ممكن نكشكشها 
-ربنا يديم عليها ضحكتها يارب-

مش بعرف أمسك العصاية من النص
أنا يا إما ابقى فاهمة أوي يا إما ببقى حمارة
مفيش حل وسط

مع إننا والله
مش عاوزين في الآخر غير حد يطبطب علينا أوي
الطبطبة دي اللي مش بتبقى عالضهر وخلاص
لا الطبطبة اللي بتوصل لاعماق الروح
لمكان جواك مكنتش تعرف إنه موجود عندك قبل كدة
طبطبة ممكن تعيش حياتك كلها على ذكراها
ومتعوزش حاجة تانية

ممكن برضه حد يعلمنا إننا منخافش
مش مهم من الحياة
بس منخافش من نفسنا ومن الحاجات اللي بنحبها وبتفرحنا

أو كمان يعلمنا إننا منعلقش سعادتنا على حد
حتى هو نفسه منعلقش سعادتنا عليه


إيييييييه دونييييييييييييا

المهم بقى أنا هنزل الكلية
بعد ما شربت شاي بالقرفة والجنزبيل

وسمعت الأغنية دي دشلداشر مرّة


ليست هناك تعليقات: