الثلاثاء، 20 سبتمبر 2011

أغاني التسعينيات (1)

التسعينيات أحب فترة على قلبي
لإني عيشت فيها طفولتي
التسعينيات دي فترة مكانش ليها ملامح
يعني مفيش فيها انجازات ولا حروب ولا حاجة
وحتي الأفلام والإعلانات مكانش ليها ملامح
بس الأغاني بتاعتها مش ممكن أبداً أنساها
كان ال tops فيها

مصطفى قمر وإيهاب توفيق ومحمد فؤاد وعمرو دياب
وكان ظهورهم متواكب مع ظهور ال walkman*
وطبعاً مش ممكن أجيب سيرة الواكمان من غير ما أجيب سيرة الشرايط
اللي لونها بني ولو فكتها هتتكعبل منك وتتعقد 100 عقدة
ملحوظة الشرايط دي كنت بفكّها عشان أطيّر بيها الطيارة بدل الخيط
كان ظهورهم برضه نبؤة لظهور
بسكوت الشمعدان والكاراتيه اللي كانوا طفرة في صناعة الحلويات للأطفال


ونبدأ بأول أغنية سمعتها في حياتي
دباديبوووووووووووو لِـ مصطقى قمر

الأغنية إنتاج 92 وأنا من مواليد 91
بس بيتهيألي والله أعلم إني سمعتها 93 
وأنا عندي كدة سنتين ونص باين
بس شووور إنها أول أغنية اسمعها في حياتي
وزي ما هتلاخظوا كعادة أغاني التسعينيات
الكليب مش مترابط خالص صورة من هنا وصورة من هناك
ومصطفى قمر منكوش
مش موضة الشعر المسبسب والمتجلجل
اللي ظهرت في ال 2000
P.S
مكنتش أعرف إن دباديبو دي تبقى دباديب رجليه
كنت فاكرة دباديبو نسبة للدبدوب بتاعي لعبتي
زي ما عملوامنه فستنان كله دباديب
عملوا ليه أغنية كمان
:D

*الواكمان دا تسجيل صغير بسماعات سهل الحمل بيشتغل بالحجارة أو بالشحن بديل ال MP3 في الفترة دي

ليست هناك تعليقات: