السبت، 1 أكتوبر 2011

عهد جديد

بكرة أول يوم في الدراسة
كنت في حالة قلق وإكتئاب رهيبة
أصل كلمة دراسة دي بالنسبة لي أكتر من شوية كتب وإمتحانات
بتفكرني بكل إحباطات اللي شوفتها في ال 3 سنين
وبكل الناس اللي اتصدمت فيها
وبكل الناس اللي بحبها بس اتخرجت
وبالتقدير اللي مش عارفة أغيره
وزحمة الشفوي والمرمطة

بس أنا هفتح بكرة صفحة جديدة
هعتبره أول يوم ليا في اللكلية بجد
هكون الشخص اللي أنا عاوزة أبقاه
ومش هلتزم بأي شخصية أو أي دور
أو تقدير مش عاجبني
اتفرض عليا لمجرد إني مكنتش أعرف غيره

هروح بكرة بصفحة جديدة بيضا
مش هسمح لأي حد أو أي حاجة
تكتب فيها كلام مش عاوزة أشوفه فيها
هروح بكرة ببداية جديدة
مش هاخد معايا من الماضي
غير الدروس اللي اتعلمتها من أخطائي

تعالوا نُقسم القسم دا سوا
أقسم بالله العلي العظيم
أنا أحافظ على السنة التي منحها الله لي
ولم يقتصها من عمري -بعد-
وأن أستغلها إستغلالاً واسعاً
في التقرب من الله وأهدافي وخدمة المسلمين
وألا اضيعها في إكتئاب أو حزن أو هم
و أن يُسهل الله لي بها طريقاُ إلى الجنة
 وإن كانت هي آخر سنة كتبها الله لي 
قستكون الأفضل على الإطلاق
والله الموفق

اللهم إني أعوذ بك من علمٍ لا ينفع

وافتكروا ديماً:-
عندما يرحل أحدهم.. فإن آخر على وشك الوصول
-باولو كويلو

شكراً هبة عادل أسعد الله جميع أيامك :)
1/10/2011
9:15
PM








هناك تعليق واحد:

Khadega Ghatwary يقول...

الله عليكي يا اسو :)
رفعتي معنوياتي و انا مكتئبة

حلو قوي القسم ده :)

عايزاكي متفائلة دايما كده و متخليش حاجة تدايقك او تأثر عليكي او تشغلك عن دورك في الحياة :)