الثلاثاء، 20 نوفمبر 2012

رسايل من ربنا : الرسالة رقم 7


ربنا على طول بيبعت لنا رسايل .. لحاجات كتيرة بنفكر فيها سواء كنت أفكار كويسة بيساعدنا إننا نكمل فيها .. أو أفكار سيئة بيساعدنا إننا منمشيش فيها .. بقالي 3 اسابيع الرسايل مكثفة من ربنا ليا بالصدفة كنت بعدهم .. ولما وصلت النهاردة للرسالة رقم 7 .. قررت اكتب عنهم

امبارح كنت اعلنت اعلان عظيم  وبرغم من إنه يبدو إنه موجع بس بالعكس ابسولوتلي دا بيوحي بقمة معاني السكينة والرضا.. المهم نمت وصحيت بالليل وأنا عمالة أردد " مَنْ كَانَتْ هِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ فَهِجْرَتُهُ إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ .. 

واكتشفت إن كل اللي فات دا مكانتش هجرتي لله ورسوله .. كنت مثلاً لما بتكلم عن الارتباط  كنت شايفاه إنه الحل السحري لمشاكلي وعقدي النفسية.. شكايتي من إني دخلت صيدلة غلطة وإن كان هيحصل إيه لو دخلت كلية بحبها موهوبة فيها .. كنت برضه بفكر إن كدة كل مشاكلي هتتحل .. لكني للأسف مكنتش حاجة في دماغي إني بعمل كدة لربنا وبس .. أنا كان نفسي في كدة عشان ابقى مبسوطة.. صحيت امبارح وأنا بقكر في إن كل خطوة في حياتي هي هتبقى هجرة لله ورسوله.. وكل طلب وأمنية بتمناها للغرض دا .. هجرة من السجن اللي سجنت نفسي جوا نفسي .. لحاجة أكبر وأعظم وأبقى وزي ما الصوفيين بيقولوا إن الهلاك إنك تعشق وتحب وتتمنى هالكين زيك ..

المهم دلوقتي بقى لاقيت المقال دا ودي كانت الرسالة رقم 7 اللي ربنا بيقولي فيها صح اثبتي بقى على اللي وصلتي له

 هو أنا لسة مش عارفة هستغل دا إزاي ؟ بس أكيد ربنا هيبعت لي حاجة ترشدني .. أنا واثقة إني في يوم من الايام هعمل حاجة عظيمة جداً هتخدم البشرية .. وربنا بيؤهلني وبيربيني من دلوقتي ليها :)

الحديث الكامل
 وعن أمير المؤمنين أبي حفص عمر بن الخطاب -رضي الله عنه- قال: سمعت رسول الله -صلى الله عليه وسلم- يقول: إنما الأعمال بالنيات، وإنما لكل امرئ ما نوى، فمن كانت هجرته إلى الله ورسوله فهجرته إلى الله ورسوله، ومن كانت هجرته لدنيا يصيبها أو امرأة ينكحها فهجرته إلى ما هاجر إليه . 

تصوير هبة عادل


ليست هناك تعليقات: