الجمعة، 30 نوفمبر 2012

خسارة تدفع للفوز وأشياء أخرى

النهاردة كانت مسابقة المكتبة للقصة القصيرة .. ومش فوزت فيها .. أكيد كان نفسي أكسب بس ليا شوية ملاحظات:

1- أنا لسة مبتدأة .. واللي فازوا النهاردة كانوا كبار في السن كان أقل فرق 10 سنين على الأفل ..حسيت إن فوز واحدة مبتدأة ممكن يكون ظلم لناس خبرتها بالسنين .. طبعاً الموهبة مالهاش سن .. لكن تطويع الموهبة دي والوصول بيها لأكبر شكل جمالي ممكن محتاج كتير أوي ..دا غير إن فعلاً القصص الفايزة تستحق أن تفوز بجدارة حتى شوفوا بنفسكم 

2- كان فيه كابل النهاردة ... اللي فازت بالمركز الثالت زوجها كان رااااااااائع صراحة هي مهندسة في اواخر  الاربعينات وقاهرية ..جوزها كان جاي معاها يدعمها وكان فخور بيها أوي .. وتعليقاته كانت في غابة الرقي والاحترام .. مكنتش حاسة بغير .. أنا عاوزة من دا يا حزمبل أنا عاوزة من دا :) :) ... أومال ليه اللي -الله يسامحهم بقى- بيقولوا لي الناس دي مش موجودة وإني المفروض اقبل بأي حد هيعيشني كويس وخلاص .. يارب لا تشمت بي الأعداء

3- في ناس كتير مشيت لما ندهوا ع المركز الأول مكانش اسمهم.. أنا فرحت أوي صراحة إنهم مشوا .. عشان اللي مش بيستني يشوف مين المركز الأول وليه ? عمره ما هيبقى مكانه .. أحسن خلوا المنافسين يقلوا :) :))

4- أنا واخدة مركز تاني جامعة السنة اللي فاتت .. ودا مش معناه أبداً أني كدة وصلت أو ابقى حاجة .. صحيح هو أنا كدة تفوقت بس على شريحة واحدة صغيرة في السن .. كبداية كويس لكن مش كفاية ومش حاجة


ملاحظات مالهاش علاقة بالمسابقة:

1- فرحانة بدعم إسراء صوابي ليا.. أول مرة من خمس سنين تهتم كدة وتشجعني

2- لو ابتهال مجابتش الكيت كات اللي هتصالحيني بيها يوم السبت هزعل أوي بجد ..ولو زعلت بجد كدة مفيش حاجة ممكن تصالحني


3-بقالي فترة الكوابيس ضيفة عليا .. واكتشفت إن نومي مش طبيعي .. أنا مش بنام متواصل من ساعة ما دخلت الكلية.. لازم اصحى بعد 4 أو 5 ساعات من النوم ومحتاجة ساعتين تلاتة عشان أرجع أنام تاني ..مكتشفتش كدة غير لما كنت بتكلم مع صاحبتي وقالت لي ازاي وكانت مذبهلة اوي  من إني كدة من 5 سنين .. كمان لما خدت فارماكولوجي وسيوتيكال ولاقيت في علاج بيتاخد لل Intermittent sleep.. مع إني والله ممكن اكتفي بهدهدة زي دي عشان أنام على طول





ليست هناك تعليقات: