السبت، 5 يناير 2013

المطر الذي لا اعرفه




طول عمري وأنا بحب الشتا بمووووووووت فيه أسعد أوقاتي وهي بتشتي .. الشتا دا كان ال Saver for my soul
بس أنا كنت غلطانة لما فكرت كدة .. ممممم أصل الموضوع إن النهاردة كنت ماشية في الشارع لوحدي وأنا مروحة من الكلية بعد ما امتحنت شفوي واشتريت ورق المادة التانية  لما بدأت تشتي .. الشنطة مدلدلة من كتف والايد التانية معلقة عليها الجاكيت وماسكة النضارة والموبايل وبرغم كل دا كنت فاردة جناحاتي وببحلق في السما ومبسوطة جداًااااااااا وعمالة أدندن "أنا اتوب عن حبك أنا .. أنا ليا في بعدك هنا .. دا أنا بترجاك الله يجازيك يا شاغلني معاك وشاغلني عليك"..

 ومبسوطة وزي الفل لحد ما طلعت على البحر .. المطر زاد والهوا وكنت ماشية في عكسه والمطر بيخبطني بجد في وشي مش قادرة افتح عيني ..مش لابسة النظارة عشان كدة كدة مش هشوف بالمياه اللي عليها وأنا مش بشوف من غيرها.. المشكلة إني ماكنتش عارفة اوقف المشروع ولبست الجاكيت من كتر الساقعة .. وعمالة اوقف المشاريع فيكتوريا الساعة طب ابو سليمان حجر ..كوبري الناموس .. اي حاجة طب اي حتة ماتكونش بالمطر دا السما بلا مبالغة كانت عاملة زي دوش مفتوح بجبروت عليك .. اتحطيت في مواجهة بيني وبين اكتر حاجة بحبها في الدنيا وفي حياتي كلها ..
ساعتها تلقائياً حصل Switch جوايا على أغنية .. "مطر وعصفور ارتعش وبين ايديكِ الطيبة طلب الأمان أيوة بحبك آه بحبك من زمان".. كنت هبدأ أعيط مش لاقية أي مشروع اركبه والسكة طويلة والمطر بيزيد وأنا كل اللي كنت اعرفه عن المطر قبل النهاردة هو إني بحبه وأنا دفيانة في البيت بشرب كاكاو وتفرج على ال MBC2 .. أو وأنا راكبة المشروع جنب الشباك والمياه مثكثقة على الازاز وعمالة ارسم عليها..مع إن المطر دا قمة المأساة لناس معندهاش بيوت أو ساكنة في عشش..اللي عمري ما كنت بفكر فيهم.. زي بالظبط البحر اللي بحبه وأنا واقفة على الشط اترعب لو دخلت جوا ولا حد من اخواتي دخل وفكرة إني اركب مركب دي بالنسبة لي قلة عقل وتخلف.. لو كنت في 2012 كنت هفكر في  ياتري كام حاجة بحبها طول ما انا بعيدة عنها ومخدوعة في حقيقتها واني هخاف بعد كدة اقرب من حاجة عشان ماشوفش عيوبها .. دا كان هيبقى تفكير إسراء اللي في 2012 اللي كانت بتتصدم وبس بس بما إني في 2013 إسراء اللي معادتش فيه حاجة ممكن تصدمها فكرت في إن الغلط مش إني احب المطر الغلط إني اخليه
 Saver for my soul
because
 rain himself needs to be saved
 sometimes ..
الغلط في فكرة ال Hero اللي لازم يكون بيرفيكت في كل حاجة .. اللي مينفعش يتحط في مواجهة بينا وبين نفسنا .. عشان حد فينا هيخسر.. بالعكس ابسولوتلي هو شتا زي ماهو شتا وأنا إسراء زي ما أنا إسراء وزي مابتقبل حسنات ومتعة وروحانية الشتا لازم كمان اتقبله لما بيكون بنوّه وزعابيب
المهم ركبت في الأخر الحمد لله ووصلت البيت..  بس ساعتها كنت بغني ساعات المطر اسمعوها بنفسكم أحسن :)