السبت، 8 ديسمبر 2012

اختبار حب


كنت بتفرج على الخواجة عبد القادر.. وبعدين زينب قالت له
أنا عاوزة عصفور بيتكلم من مصر وفستان خيط فضة وخيط دهب ومياة زمزم
وفعلاً جاب لها اللي قالت عليه.. ساعتها قالت له يتقدم لها عشان يتجوزها
ولما وشه جاب ألوان عشان أخوها مش هيوافق
قالت له أنا هسيب عندك العصفور والفستان بس اعمل حسابك
لو العصفور مات أو الفستان اتشد منه خيط
أنا مش هتجوزك يا عبد القادر حتى لو أخويا وافق
وسابته ومشيت

ساعتها افتكرت بوست كان كاتبه شريف القلاوي في المدونة بتاعته Be ReaDy To Be :- NiGmAwY 3la ToOoL ^&^
بوست قدييييم جداً أنا نفسي مش هعرف أطلعه
كان كاتب يعني إن في الحكايات الخيالية الأميرة هي اللي بتحط اختبارات للي هيتقدم لها 
بس الواقع إن العكس اللي بيحصل والولاد هما اللي بيختبروا البنات

المصيبة بقى إن في ناس كتيرة أوي عندهم التباس بين اختبار الحب واختبار الكرامة
فلو حد ساب حد عشان سقط وهو بيختبر كرامته .. احب أقول للي اتساب إن ربنا بيحبك

وهبة كمان كانت بتقوللي الولاد بقوا مغرورين أوي وبيتعاملوا على إنهم هما اللي لقطة
ومش يتعوضوا

بس أنا في نفس الوقت عجباني زينب أوي ..


مش فكرة اختبار.. لكن كفكرة إنك هتحقق لي اللي بحلم بيه 
زي مثلاً إننا نكتب كتابنا في المسجد النبوي
واحضر حفلة لعلي الحجار وعمر خيرت ومسار اجباري
وماتجيبليش هداية لبس وبيرفيوم وأدوات مطبخ ولا حتى ورد
تجيب لي هدايا متعاملتش لحد ومش ممكن تتهدى لحد لغير إسراء
زي الخواطر الكاملة للشيخ الشعراوي
ومجلد ألف ليلة وليلة 
وأي حاجة تانية على ذوقك 
و ممممم ممممممممممم
مش فاكرة الباقي صراحة 
بس أنا طيب مش كدة ها ؟ ها؟

أصلي لسة قارية البوست دا.. وحاسة بيقين إن كل حاجة ممكنة
:)

تحدث المعجزة عندما يصل الإنسان إلى أعلى مراحل الإيمان واليقين بأن ما يريده سيتحقق . دون أن يشوب ذلك شائبة بسبب أي أحداث من حوله ، مهما كانت تفاصيلها .
الإيمان واليقين العميق ، مع عزل الأحداث منتهى إفراد الله بالعبادة .
إن أثرت عليك الأحداث من الداخل ، فأنت أشركتها مع الله في إدارة الأمور ، وهذا عمق معنى الشرك ، لكنه شرك خفي لا يخرج من الدين ، لكنه يؤثر على حياة الأشخاص سلبا 
.
 أحمد عمارة


ليست هناك تعليقات: