السبت، 22 ديسمبر 2012

حبيبي إنت يا فيلسوف

كنت بفكر كدة وبتأمل في علاقاتي الإنسانية .. لاقيتني حد لما بيتعامل أول مرة مع حد .. بيكسر التلج اللي بيبقى موجود .. واقعد اهزر واتكلم وكدة -ملحوظة:الخاصية دي بتشتغل للبنات بس- .. بس فعلياً مش بطور علاقتي بيهم أو اخليها اكثر عمقاً .. إلا لما اشوف في روحهم نور ربنا .. أو اقصد يعني علم .. أي نوع عندهم من العلم مش فارق بقى..
*
 الفكرة .. إني حسيت إن في حاجة هما بيعرفوا يعملوها وأنا مابعرفش .. أو حاجة هما اتعلموها وأنا لسة ماتعلمتش .. بقابل ناس عندهم نوعين من العلم .. علم أنا مهتمة بيه وعلم أنا مش مهتمة بيه .. علم مهتمة بيه زي الأخلاق والشخصيات وتطويرها والمعاني الفلسفية عن الصبر واليقين والإيمان والأحلام وتحقيقها .. وإزاي يأثروا في الناس ويسيبوا في حياتهم بصمة.. وحبي للناس دي بيبقى النسخة المصغرة لحبي للفنون والتصوير والأداب بكل أشكالها .. لأن مش حد ممكن يعملهاغير لما يكون عنده المعاني السابقة
*
وأيون دا علم لأنه نور من عند ربنا والعلم مش كتب وقراية .. العلم دا طريقة وإسلوب حياة ومش مرتبط بطبقة أو كلية أو فئة معينة..
*
أو حتى علم علمي زي اللي بدرسه في صيدلة وكدة .. في نوع من العلم مش مهتمة بيه .. حاجات زي إني اعمل كيكة وكوفيات واصطب ويندوز .. بس أنا بحترم جدا جدا الناس اللي بتعرف في كدة كفاية إنها عندها نور من ربنا برضه
*
أنا بتعرف ع الناس بسرعة جداً.. وغالباً التعارف الأول ليا مع حد بتفرد فيه شوية عن الحاجات اللي بعرف عنها او بعرف اعملها ..  بس عمري ما بطور علاقتي بيهم وأدخلهم في دايرتي غير لما بشوف النور دا جواهم .. حتى لو مكانش كامل بس بيدوروا عليه زي .. أو حتى إني سابقاهم في شوية حاجات وبنقلها لهم .. 

*
المشكلة بقى بتبدأ إني لو كنت فاكرة حد عنده نور ومطلعش كدة .. هي كل الناس جواها نور .. بس لو حد تعمد إنه يظهر لي أو يمثل لي نور مش جواه .. تن تن تششششششششش ببقى عاملة زي الموسيقى دي بالظبط ومش هعرف اشرح يعني إيه هو تسمعوها وخلاص
*
وعندي مشكلة كبيرة إني اتعامل مع حد برضه مكتفي بالنور اللي جواه ومش بيحاول يطوره.. أو حد إنه ميقدرش ويقدس الحتة دي جوايا ويشوفها حاجة مش مهمة
*
والمشكلة الأكبر إن في ناس مش بتظهر النور دا لحد غير للي يقرب منها .. فممكن في ناس اكون عارفاها من فترة كبيرة بس مش دخلتهم دايرتي فساعتها بضيع على نفسي وقت كبير قبل ما يدخلوا دايرتي  كان ممكن اتعلم منهم 
*
ومشكلة تانية إني أسأل حد سؤال في صميم النور بتاعه.. ولما معرفش يجاوب محاولش يدور أو الأنيل أنه يفتي فيه .. 
*
ساعتها بوقّعهم من دايرتي .. أنا حاسة إن دا مش صح وإن المفروض العلاقة الإنسانية تكون أكتر من كدة .. بس غصب عني بفقد الشغف اللي كان جاذبني فيهم من الأول .. وأنا أساساً شوية شغف فوق بعض.. وببعد بقسوة .. قسوة كبيرة بحجم الشغف اللي شدني ليهم في الأول .. وعلقتهم بيا وبيه..

وأنا لو اخدت قرار لحد إنه يخرج من حياتي ودايرتي.. مش ممكن يرجع  تاني ليها في يوم ..أنا مش بعرف أتعامل مع حد مش بيعلمني حاجة ومش بيتعلم مني حاجة .. وأنا مقاييسي بتبقى عالية وقاسية أوي ..أنا ببقى قاسية جداً وممكن شرسة لو حد عاوز يهدم معتقداتي وقناعاتي وإيماني مش بسمح لحد يقرب لهم أصلاً إلا لو كان هيضيف ليهم

أنا أساساً رافعة شعار "علِمني تجدني" أو "يا منوراتي غير لي حياتي " :D



هناك تعليقان (2):

Unknown يقول...

حرف يعكس جماليات المكامن و استقامة الفكر و السريرة ...

راق لي :

وأيون دا علم لأنه نور من عند ربنا والعلم مش كتب وقراية .. العلم دا طريقة وإسلوب حياة ومش مرتبط بطبقة أو كلية أو فئة معينة..

نعم هو كذلك !

http://zaman-jamil.blogspot.com

بِنت نُكتة يقول...

شكراً منجي على اهتمامك

:)

وإن شاء الله هرجع اتابع مدونتك

بس اخلص امتحانات بس :S