الثلاثاء، 30 أكتوبر 2012

عن الشطرنج وأشياء أخرى



الشطرنج دي مش من اللعب المفضلة عندي .. أصل أنا أخويا الكبير اللي علمهالي وكان بيفلس فلس رهيييييب وبيخترع قوانين تخليه يكسب وحتى لما حاولت أطبقها وألعب بقوانيه مكنتش بتطبق عليا فكنت أقل حاجة بعملها إني أقلب الرقعة وأقوم .. الكلام دا كنا صغيرين أوي بس فضل في حاجز بيني وبينها .. خصوصاً إني من الناس اللي محظوظة في اللعب في أي لعبة كنا بنلعبها كوتشينة بجميع ألعابها .. بنك الحظ بجميع ألعابه .. وطبعاً Hoyle board games اللي ع الكمبيوتر بكل اللعب اللي فيها .. كنت ديما ديما ديما بكسب وبسحق اللي بيلعب قدامي بفرق رهيب .. محظوظة وأساسي عندي قدرة على رسم فخ للي قدامي .. -الله أكبر بقى عشان الحسد :D-
المهم أجي بقى في الشطرنج وأنا شييييش بييييييش خاااااالص .. فبقى نقطة ضعفي اللي مش بحب افتكرها .. دا غير بقى لما الفلسفة دخلت معايا وكرهت فكرة الجنود اللي بتضحي عشان الملك يعيش 

بس بما إني ماشية من أول السنة بسياسة إني لازم أجرب حاجات جديدة وأتصالح مع ذاتي في الحاجات اللي مش بحبها .. بدأت أول السنة بالتصالح مع اللون البنفسجي .. اشتريت قلم STABILOحبر بنفسجي.. واللون كمان زي ما يكون  ما صدق فكان أول حاجة أكتبها بالقلم أو باللون  هو حلمي على سبورة الأحلام .. وبعدين بقيت برسم بيه ايموشن  سمايلي :) على ايد صديقاتي عشان كل مايبوصوا على ايديهم يضحكوا .. وعملت كدة بنية إدخال سرور على قلب مسلم .. دا غير إني بكتب بيه في كراسة الروشتات الكراسة اللي ناوية أطلع بيها من صيدلة بكل النوتس المهمة وهتفرق معايا في شغلي .. يعني من الآخر أكتر لون كنت بكرهه في حياتي -عشان مرة دوقت طباشيرة لونها بنفسجي وأنا صغيرة وكان طعمها وحش وقلبت معدتي فبقى اللون كل ما بشوفه بحس بطعم وحش وبطني بتوجعني - بقى أكتر لون معبر عن الخطوة الجاية في حياتي والابتسام

وعشان كدة قررت أتصالح مع الشطرنج .. وشايفة إنه مش ذنبي إن اللي علمني معلمنيش بذمة - ربنا يسامحك يا إسلام بقى :))-  نزلت كتب عن الشطرنج وقريت عن القوانين والنقلات .. أعجبت بشوية فلسفة فيهم هبقى أكتبها في نوت مستقلة .. النهاردة لعبت أول مباراة ليا .. ومع إني خسرت بس فخورة إني كملت للآخر ومقفلتش البرنامج اللي كنت بلعب عليه وقومت .. مش عارفة هوصل لإيه جايز مابقاش أحسن واحدة بتلعبه بس على الأقل هبقى أحسن من إسراء اللي متعرفش حاجة عنه .. وكفاية بقى أصلاً إني سعيدة جداً بالجزء ال Spirtual اللي بدأت اكتشف فيه :)

ليست هناك تعليقات: